
Wat een beroemdheid draagt heeft invloed op onze kledingkeuze
Imago is voor veel mensen belangrijk, het is namelijk belangrijk dat je gezien wordt en kleding is daarbij heel erg belangrijk. Ieder jaar verandert de modetrend weer en een grote rol is daarin weggelegd voor bekendheden. Maar hoe kan het dat een bekende Nederlander of andere beroemdheid zo’n impact heeft op de mode in de samenleving? Best interessant om daar eens een beetje dieper op in te zoomen.
De invloed van een beroemdheid
Mensen die beroemd zijn genieten veel aandacht. Het is nu eenmaal zo dat wanneer iemand succes heeft, andere mensen dit heel erg interessant vinden. Mensen met succes in hun leven hebben een grote aantrekkingskracht op het publiek. Helemaal zo gek is dat niet want waarschijnlijk zijn deze mensen ook zo populair omdat ze een sterk charisma hebben.
En daarom willen fans ook zich kunnen identificeren met hun idool. Een van de manieren om dat te bereiken is door zich hetzelfde te kleden als hun idool. Als hun idool dus een bepaald kledingmerk draagt dan wordt het kledingmerk ineens populair want dan wil iedereen het dragen.

Roem en social media
Een andere grote factor die van invloed is heeft te maken met social media. Iemand die roem en faam geniet heeft vaak ook een heel groot social medianetwerk. In dat netwerk zitten misschien wel duizenden volgers en ook weer andere bekende mensen die ook duizenden volgers hebben. Door het gebruik van social media krijgen modetrends ook meer de aandacht.
Een bekend persoon geniet nu eenmaal veel aandacht. Ook op de sociale mediakanalen en dat zorgt ervoor dat de bekende persoon veel kan betekenen voor een bepaald product of kledingmerk.
Betaalde sponsoring
Veel bekende mensen maken ook gebruik van betaalde sponsoring. Je moet het zo zien dat bedrijven dan een bepaald bedrag vergoeden aan een bekend persoon om reclame te maken voor een product of kledingmerk. Dat kan een bekende persoon op verschillende manieren doen. Bijvoorbeeld door heel actief reclame te maken of juist sluikreclame.
Actief reclame maken kan een negatieve impact hebben omdat het er dan dik bovenop ligt dat de bekende persoon betaald krijgt. Sluikreclame is op dat punt veel effectiever. Want daarmee krijg je ongemerkt als producent veel meer aandacht, op een genuanceerde manier.

Over
Ik denk dat er in alles schoonheid zit. Wat ‘normale’ mensen als lelijk ervaren, daar kan ik meestal wel iets moois in zien.